Monday 11 February 2019

Hadiah Terhebat untuk Diri Sendiri

Kita sentiasa hadiahkan Al-Fatihah kepada orang lain iaitu ibu bapa, suami, anak-anak, ahli keluarga, sahabat handai dan seluruh muslimin dan muslimat samada yang masih hidup atau pun yang telah meninggal dunia. 

Ia adalah sebagai tanda ingatan, kasih sayang dan kita mendambakan rahmat dan pahala untuk kita sendiri dan kepada mereka. Malah, tak cukup dengan Al-Fatihah, kita hadiahkan dengan bacaan surah Yassin dan doa-doa yang lain. 



NAMUN...
Adakah kita melakukan perkara yang sama untuk diri kita sendiri? Menghadiahkan hadiah yang terhebat buat diri sendiri yang sepatutnya kita jaga dan kasihi kerana ia adalah amanah dan kurniaan daripada Yang Maha Esa. Kita sibuk fikirkan tentang orang lain, sehingga lupa tentang diri sendiri. 

Jadi, harini Ummi nak share apa yang boleh kita lakukan untuk berikan hadiah terhebat untuk diri sendiri.


Caranya ialah:
Setiap pagi apabila bangun dari tidur, beri salam pada diri sendiri dulu, panggil nama penuh anda dengan lembut 3 kali dan kemudian sentuh dada kiri anda (jantung) sambil mengucapkan "Alhamdulillah"

Kemudian katakanlah:
"Aku hadiahkan Al-Fatihah untuk diri ku sendiri, zahir dan batinku, Allah jaga hambaMu ini. Lindungi hambaMu. Jadikanlah hamba penjemput rezeki Allah yang berlimpahan seperti air sungai yang mengalir tiada hentinya. Aamiin Ya Allah"
Al-Fatihah.
Jom lakukan sekarang kerana barangkali kita sudah lama atau tidak pernah menghadiahkan Al-Fatihah pada diri kita sendiri, lakukan sekarang dan nikmati rasanya. Jadikan ia sebagai amalan harian. Dan, rasai perubahannya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...