Wednesday 6 March 2019

FIRA DEMAM PANAS DI KEJARKAN KE HOSPITAL KERANA DISERANG SAWAN





“Yang, bangun yang.”

“Fira yang, Fira !!!”

Kejadian lewat malam tu memang tak dapat dilupakan. Dengan keadaan panik dan kelang-kabut. Sampai Hampir nak excident. Cerita nya macam ni...
.
.
Fira dari umur lahir selalu selsema. Tak pernah rasanya selsema dia cepat baik. At least ada la sikit hingus kat hidung dia. Orang kata kalau anak selsema tu biarkan je nanti baik sendiri. Jue pun biarkan je sebab nak biar imun badan dia kuat!
.
.
Bila lama tak elok ada jue bawa jumpa doktor. Tapi doktor tak bagi ubat pun. Doktor bagi neb je. Nampak ok sikit fira bernafas. Time menyusu pun terus tertidur. Jue pun rehat sekejap
.
.
Hari jumaat tu jue baru je sampai kampung. Dah settle angkat barang...tengok Fira jap.
.
.
“Eh kenapa panasnye badan Fira ni. Ya allah fira demam!”
.
.
Menggelupur jue pergi dapur ambil air nak jerlum Fira . Tetiba jue baru teringat. Orang kata lemon dapat turunkan suhu badan. Jue pun cepat-cepat cari lemon dalam peti ais. Hurmm ada sebiji je lemon. Tu pun dah kecut...
.
Fuhhhh...lega sikit Suhu badan fira turun tapi masih panas sikit. Fira asyik batuk tanpa henti.
.
.
Jue pun terlelap ditepi fira. Baru beberapa minit terlelap jue terasa ada benda yang pukul jue. Jue bangun tengok fira dah kejang dengan mata terbeliak. Kaki dan tangan menghentak-hentak.
.
.
Fira diserang sawan! Jue terus mengejut hubby yang juga panik. Kitaorg cuba mengawal fira. Allhamdulillah dia berhenti tak lama lepas tu. Baru je kitaorg tarik nafas lega fira sekali lagi kejang. Dia diserang sawan buat kali ke dua.
.
.
Tapi kali ini lagi kuat. Tak terdaya rasanya hendak mengawal dia. Kitaorg terus bawa fira ke hospital. Jue yang memandu dan suami di tempat duduk belakang jaga fira.
.
.
Jue terlanggar lampu isyarat merah . Ada motosikal kat depan kereta jue membuatkan jue terus memijak pedal break serta merta.
.
.
.
Tayar kereta berbunyi. Kitaorg berhenti di tengah jalan seketika sampai ada lori membunyikan hon dengan kuat. Hubby kejutkan jue suruh jue terus memandu ke hospital yang hanya beberapa meter di hadapan.
.
.
Jue terus memandu di ruangan kecemasan. Kitaorg berlari masuk ke ruang kecemasan sambil menjerit memangil doktor. Doktor datang sambil mengarahkan hubby bawa fira ke katil kosong di hadapan.
.
.
Doktor mengambil langkah pantas menyediakan ubat untuk tenang fira dan terus fira terlentok . Jue sedih menangis semahu-mahunya. Hubby pun tergamam.
.
.
.
Doktor memanggil hubby dan jue untuk sesi konsultasi. Jue taknak tinggal kan fira sesorang tapi doktor kata fira akan tidur buat beberapa Jam.sebab percayakan doktor. Kitaorg pergi ke bilik Doctor dan doktor cerita kan sepenuhnya pasal Fira.
.
.
Hari ini fira dah boleh keluar hospital. Dia nampak ok ceria tapi batuk dengan selsema still ada. Nak tahu apa punca fira diserang sawan? Bila doktor buat CT Scan, beliau mendapati ada kuman di otak fira.
.
.
Kitaorg menangis bila doktor BAGI tahu macam tu. Tak tahu apalah nasib fira sebab doktor kata ini boleh mengakibatkan kecacatan total. Selsema dan batuk itu memburukkan lagi keadaan fira.
.
.
Jue menangis sampai tiada lagi air mata. Hibanya rasa di hati melihat masa depan Fira . Tapi doktor kata kita boleh lihat perubahan jika selsema dan batuk tu Boleh dikurangkan.
.
.
Ada menyarakan CFRUB TASNEEM iaitu BALM essential oil yang selamat untuk bayi dan kanak-kanak. Jue search  terus beli. Jue cuba je dulu sebab Banyak dah beli Untuk selsema fira. Kalau bukan nurse yang recomend memang jue tak percaya lagi ubat-ubat di FB ni!
.
.
Lepas sapu CFRUB, terus fira muntah lendir. Memang panik kejap. Tapi lega sebab fira nampak senang bernafas. Jue sapu sekali lagi urutan macam dalam video yang diberi.
.
.
Tak lama lepas tu fira tidur. Dulu kerap batuk. Tapi sekarang tak lagi. Allhamdulillah. Jue Join rehat sekali
.
Jue bangun bila fira menangis. Ya Allah hampir 3 jam jue tertidur rupanya. Fira menangis dan minta ditukar lampin. Sekali lagi jue terkejut bila lihat pempers Fira penuh dengan lendir.
.
.
Jue happy sangat. terus keluar semua lendir kahak dan hingus dari badan fira. Ameen. Fira sudah boleh ketawa riang dan aktif bermain. Minum susu pun dah banyak. Lega rasa hati.
.
.
Tak sabar untuk check up seterusnya. Terima kasih Ya Allah kerana  kenal kan jue dengan Tasneem sebelum terlambat. Jue harap korang yang baca kisah jue yang panjang berjela ni janganlah putus asa walaupun dah berbakul ubat beli.
.
.
Beralihlah kepada Tasneem yang memang 100% natural dan mudah sangat meresap dalam kulit. Sebab tu Boleh nampak kesan yang cepat. Kalau mommy nak jugak komen je NAK. Nanti adalah’ yang bantu mommy.

Click link dibawah ni:
www.wasap.my/60183996546/blogtn



#tasneemnaturel
#lvcumimaya

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...