Monday 28 January 2019

Tips Kulit Cantik dengan Tomato

Rutin harian sebagai seorang wanita ni, memang sentiasa padat dan memenatkan! Tak kisahlah kita ni wanita bekerja di luar rumah, wanita bekerja dari rumah mahu pun surirumah. Selagi bernama seorang isteri dan ibu, inilah yang dilalui oleh kebanyakan kita semua, terutamanya yang tidak mempunyai pembantu rumah. 

Sampai satu tahap, kita nak jaga kecantikan pun dah tak sempat. Nak pergi spa? Hmm, macam hanya mampu berangan saja. Padahal, bukan takder bajet, tapi kesuntukan masa tu buatkan kita rasa tak sempat nak luangkan masa untuk diri sendiri. Tapi, bila tengok muka macam kusam dan letih sangat, barulah rasa, kenapa aku jadi macam ni. Huhuhu. Itulah antara pengorbanan seorang wanita. 
Kalau boleh badan dibelah-belah, mesti kita dah belah badan kita untuk buat semua kerja ni kan? Biar cepat siap, lepas tu boleh berehat. 


Okey, takper tak dapat pergi spa pun. Kita boleh jer jaga muka kita dengan bahan-bahan yang ada di dapur. Dah la harganya pun murah saja, senang pulak tu untuk kita sediakan. Kita gunakan tomato! Kita jadikan tomato sebagai masker wajah. Jadi, inilah dia Ummi nak share Tips Kulit Cantik dengan Tomato.

 Cara-cara menyediakan masker wajah dengan tomato:

1. Sediakan sebiji atau 2 biji buah tomato masak yang segar
2. Cuci bersih.
3. Potong kepada beberapa bahagian.
4. Sediakan sedikit air masak atau air bertapis
5. Masukkan tomato dipotong tadi bersama air ke dalam blender
6. Blender hingga hancur halus
7. Masukkan dalam bekas bersih, simpan dalam peti ais beberapa jam.
8. Sapu di seluruh wajah (kecuali mata)
9. Biarkan dalam 20 minit.
10. Cuci dengan air bersih dan lap
11. TAMBAHAN: Sapu Skeenz Balm Tasneem Naturel untuk kesan lebih baik


Antara khasiat tomato bila ia dijadikan masker pada wajah ialah tomato dapat menyejukkan kulit dan menyerap lebihan minyak pada wajah. Jika ada jerawat, jerawat akan mengecut dengan perlahan-lahan tanpa meninggalkan parut. 



Selain itu, tomato juga menyejukkan kulit. Jika kulit kita sunburn akibat terkena cahaya matahari, boleh sapu tomato pada bahagian badan kita, tak semestinya di muka sahaja. 

Tomato juga boleh melembapkan kulit.
Jika kita alami masalah kulit kering, sapu jer tomato, dan biarkan sehingga ia kering. Lepas tu bilas dengan air bersih dan sapulah pelembap (jika pada muka) atau sapulah losyen jika pada bahagian badan yang lain seperti lengan, tangan dan kaki. 



Tomato juga boleh memudarkan bintik hitam dan mengurangkan lingkaran hitam di bawah mata akibat tidur yang tidak mencukupi atau mata yang terlalu letih seperti terlalu lama terdedah pada sinaran skrin televisyen, komputer atau handphone. Haaa, ni biasa kan untuk kita wanita ni. Lagi-lagi yang ada anak kecil atau bila anak tak sihat, mulalah lingkaran hitam bawah mata terbentuk. Jadi, jomlah kita ber-tomato untuk kulit yang lebih sihat dan cantik. 



Oh yer, kita juga boleh amalkan sapuan nipis balm Skeenz untuk wajah tau. Kandungan argan oil essential oil dalam balm Skeenz Tasneem dapat membantu merawat wajah, terutamanya akibat kesan jerawat atau alahan pada kulit. 


Nak cuba Skeenz Balm Tasneem, boleh hubungi Ummi. Tekan jer Whatsapp link ni:
www.wasap.my/60183996546

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...