Wednesday 23 January 2019

"Health is Our Greatest Wealth"

Dalam era digital ni, siapa yang tak kenal dengan Steve Jobs'? Pengasas produk Apple, di mana produk-produknya menjadi kegilaan dan trend yang tidak berkesudahan. Memiliki produk Apple umpama sebuah simbol kemewahan & trendy!



Ramai orang mengkagumi beliau kerana kejayaan dalam bisnes dan kekayaannya. Kedua-dua perkara yang dimiliki Steve Jobs' menjadi idaman kebanyakan orang. Ramai mahu buat bisnes yang mampu berikan kekayaan. 

Tetapi tak ramai memahami mesej terakhir beliau. 



"HEALTH IS OUR GRATEST WEALTH"

Pesanan terakhir manusia paling berpengaruh dalam ketamadunan manusia terkini iaitu Steve Jobs'

Saya mencapai kejayaan dalam dunia perniagaan.

Di mata orang lain, hidup saya menjadi lambang kejayaan.

Walau bagaimanapun, selain dari kerja, saya berasa sangat gembira. Pada akhirnya, kekayaan hanyalah satu fakta kehidupan yang saya terbiasa.

Pada masa ini, berbaring di atas katil yang sakit dan mengingati seluruh hidup saya, saya menyedari bahawa semua pengiktirafan dan kekayaan yang saya ambil sangat bangga, telah menjadi pelik dan menjadi tidak berfaedah dalam menghadapi kematian yang akan datang.

Dalam kegelapan, saya melihat lampu hijau dari mesin sokongan hidup dan mendengar suara mekanikal yang bersenandung, saya dapat merasakan nafas tuhan kematian semakin dekat.

Sekarang saya tahu, apabila kita telah mengumpulkan kekayaan yang mencukupi untuk hidup seumur hidup kita, kita harus mengejar perkara lain yang tidak berkaitan dengan kekayaan.

Haruskah sesuatu yang lebih penting:

Mungkin hubungan, mungkin seni, mungkin impian dari zaman muda.

Tanpa henti mengejar kekayaan hanya akan mengubah seseorang menjadi makhluk yang berpintal, sama seperti saya.

Tuhan memberikan kita deria supaya kita dapat merasakan cinta dalam hati semua orang, bukan ilusi yang dibawa oleh kekayaan.

Kekayaan yang saya telah menang dalam hidup saya tidak dapat membawa saya.

Apa yang boleh saya bawa hanyalah kenangan yang dicetuskan oleh cinta.

Itulah kekayaan sebenar yang akan mengikuti anda, menemani anda, memberikan kekuatan dan cahaya untuk meneruskan.

Steve Jobs'
Died the 56 year old
Pancreatic Cancer



Nikmati hidup ini bersama insan-insan yang kita sayang. Seimbangkan keperluan dunia dan akhirat. Kekayaan dan dunia, semakin kita kejar, semakin ia menjauh! Jadikan segala apa yang kita lakukan kerana Allah Taala, agar ia menjadi sumber pahala buat kita. Itulah bekalan yang kekal abadi untuk kita berada di tempat yang  terindah di Syurga kelak, InsyaAllah.  
Cipta memori yang indah kerana itulah yang menjadi kenangan yang tak akan terpadam hingga ke akhir hayat. 



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...