Tuesday 22 January 2019

3 Tips Mula Bisnes dari Rumah

Hi semua.

Mungkin ada yang belum tau, jadi Ummi nak maklumkan kat sini, bahawa Ummi adalah surirumah yang menjalankan bisnes Tasneem Naturel yang beroperasi dari rumah dan dijalankan secara online dan offline. 

Alhamdulilah, dah lebih kurang setahun Ummi bersama Tasneem. Syukur pada Allah, kerana asbab bisnes ni, Ummi dan Team Lvcumimaya dapat jana pendapatan bersama-sama dalam bisnes ini. 


Mungkin ada antara korang yang sedang mencari peluang bisnes dari rumah. Jadi, hari ni Ummi nak share 3 Tips Mula Bisnes dari Rumah. Ni berdasarkan kepada pengalaman Ummi sendiri. 


1. Dapatkan sokongan daripada pasangan
Ni bukan sebab kita ni bini misali ke apa la kan, dapatkan keizinan suami tu memang WAJIB. Sebab, bila dia dah izinkan, mudah la kita nak dapat sokongan dan talian hayat (pertolongan). 

Contohnya mintak tolong faham yang bini sedang carik duit dari rumah. Pastu kalau ada nak bungkus parcel ke, nak pos parcel ke, nak mintak tolong  urus-urus hal rumah dan anak-anak. Haa, tu pentingnya sokongan suami. Kalau suami tak sokong, agak-agak dia tolong dengan ikhlas tak? Walaupun pada hakikatnya kita kerja dari rumah ni nak bantu dia, atau sekurang-kurangnya kita ada duit poket sendiri.






2. Sentiasa ingat bahawa kerja dari rumah perlukan pengorbanan yang besar.
Kalau tengok gambar kat internet, kita mungkin terpedaya yang kerja dari rumah ni enjoi dan santai gila. Haaa, kalau betul macam tu, alhamdulillah. Rezeki kita la tu. Tapi, kalau sebaliknya, sila ingat balik pesanan Ummi ni yer :)


3. Mula dengan apa yang kita ada, dan sebaiknya buat apa yang kita suka (passion)
Takyah sampai nak berhutang bagai, jangan mudah terpedaya dengan bisnes yang bagi pulangan besar atau its too good to be true. Bukan nak kata depa tu menipu, tapi kena beringat. Sekarang bersepah bisnes yang tak perlukan modal dan modal minimum. Haa, buat yang tu dulu. Bina foundation. Dah yakin, dah ada ilmu sikit-sikit (tapi ilmu mesti sentiasa upgrade yer), baru buat kerja atau bisnes yang lebih besar.



Itu jer tips dari Ummi hari ni. Kalau tak tau nak bisnes apa, jangan segan WA Ummi. Nanti Ummi cerita tentang bisnes Tasneem sebagai #TNRangers. Inilah peluang bisnes dari rumah yang dah bantu ramai surirumah dan wanita jana pendapatan lumayan dengan menjual produk baby. 
Boleh wa Ummi kat sini:

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...